AkzoNobel blijft last houden van de matige economische ontwikkelingen in veel van zijn markten. Het verf- en chemieconcern wist zijn verkopen in het tweede kwrtaal van 2016 op te voeren, maar kampte opnieuw met dalende prijzen en negatieve wisselkoerseffecten.
AkzoNobel meldde dinsdag een omzet van 3,7 miljard euro over het tweede kwartaal. Dat was 6 procent minder dan een jaar eerder.
Ook de nettowinst zakte met 6 procent, naar 312 miljoen euro, maar dat kwam vooral doordat de winst in het tweede kwartaal van 2015 relatief hoog was door eenmalige meevallers die konden worden bijgeschreven. Het bedrijfsresultaat (ebit) verbeterde met 9 procent, tot 491 miljoen euro. Dat resultaat was beter dan analisten voorspelden.
Prijsdruk verfmarkt
Akzo gaf aan dat de marktomstandigheden de komende tijd onzeker blijven “met uitdagende omstandigheden in verschillende landen en segmenten.” De prijzen blijven onder druk staan, terwijl de tegenwind op de valutamarkt evenmin afneemt.
Het concern wist zijn winstgevendheid afgelopen kwartaal verder op te voeren. Het rendement op verkopen (ROS) verbeterde daarbij van 11,7 naar 13,2 procent. Het rendement op investeringen (ROI) ging met bijna 3 procentpunt omhoog naar 15,1 procent.
Bestuursvoorzitter Ton Büchner wees op de stijging van de hoeveelheid verkochte producten (plus 1 procent) en de hogere winstgevendheid als belangrijkste pluspunten. Akzo blijft zich volgens hem richten op verdere verbeteringen en groei op eigen kracht.
De ontwikkelingen bij de drie divisies van Akzo waren in grote lijnen vergelijkbaar: de omzet daalde, terwijl het resultaat verbeterde.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl